Monday, December 18, 2017
Text Size

cazul geo star

Cazul Geo Star

Doar Justiţia mai poate salva echipajul navei "Geo Star"

Cargoul de mărfuri generale „Geo Star” sub pavilion Togo a sosit în portul Constanţa pe data de 27 ianuarie 2017, pentru a încărca 3.000 tone de porumb. Inspecţia efectuată de ofiţerii de Port State Control s-a soldat cu reţinerea lui. Nava avea un număr foarte mare de deficienţe, atât în ceea ce priveşte standardul tehnic şi documentele, dar şi în privinţa condiţiilor de muncă şi viaţă, aflate sub incidenţa MLC 2006. Ca urmare, a fost obligată să îşi remedieze neconformităţile.

„Moartea oricărui om mă vatămă pe mine, fiindcă mă aflu cuprins în omenire. Şi, de aceea, niciodată să nu întrebi «Pentru cine bat clopotele». Ele bat pentru tine”, spunea Ernest Hemingway.

Marţi seara, Moartea a dat o raită prin portul Constanţa, a urcat la bordul cargoului de mărfuri generale „Geo Star” şi a răpit o viaţă: cea a comandantului Tsaruk Yuriy, un ucrainean în vârstă de 62 de ani. 

Echipajul de pe Salvarea sosită la faţa locului a încercat timp de mai bine de 45 de minute să îl resusciteze, dar era prea târziu, inima bietului marinar nu a mai putut fi repornită.

Este greu de spus care sunt cauzele profunde ale neaşteptatului deces, dar cauza imediată este evidentă. Comandantul nu a mai rezistat supărărilor şi stresului uriaş provocate de un voiaj de opt luni, în condiţii sub standard, dar mai ales situaţiei critice generate de reţinerea navei şi abandonarea ei de către armator. 

Au trecut mai bine de trei luni şi cargoul se află tot în portul Constanţa, fiind acostat în dana PL 3, „pentru reparaţii”.

„Din momentul reţinerii, nava şi cei 12 navigatori de la bord, 11 din Ucraina şi unul din Rusia, au fost abandonaţi, practic. Armatorul a luat legătura cu nava imediat după arestarea ei, apoi n-a mai răspuns la telefon. Echipajul a rămas fără alimente şi apă. S-au stricat motoarele şi ar trebui reparate. Au rămas neachitate facturile portuare, ale agentului şi salariile echipajului - relatează Adrian Mihălcioiu, şeful Inspectoratului ITF România.

Am încercat executarea poliţei de asigurare. Aceasta a fost încheiată cu o societate din Rusia, care nu este cuprinsă în lista celor 13 cluburi de asigurare recunoscute la nivel european şi de către Organizaţia Maritimă Internaţională. Respectiva societate ne-a cerut foarte multe date, care nu au nicio legătură cu prevederile Convenţiei internaţionale MLC 2006. Conform acesteia, se consideră că o navă este abandonată din momentul în care echipajul nu are plătit salariul de cel puţin două luni. 

Or marinarii de pe „Geo Star” nu sunt plătiţi de cinci luni. Asigurătorul cerea, printre altele, ca o oficialitate din România să întocmească documente de abandon, ceea ce este imposibil. Nava este, practic, abandonată, iar acest lucru nu trebuie să fie constatat de vreo entitate. Asigurătorul s-a eschivat de la respectarea obligaţiilor sale până când a expirat poliţa de asigurare şi, atunci, a refuzat să plătească. 

Nava se află într-un port al Uniunii Europene, unde avem legi şi Justiţie. Avem numeroase cazuri de echipaje care şi-au recuperat salariile cu sprijinul instanţelor de judecată. De aceea, cu acordul ITF Londra, Inspectoratul ITF România a acceptat solicitarea echipajului de a-l reprezenta într-o acţiune în instanţă, pentru recuperarea salariilor“, a mai spus acesta.

Pe data de 28 aprilie 2017, ITF România a deschis o acţiune în instanţă pentru recuperarea salariilor. Procesul ar putea dura ani de zile. Ce se va întâmpla cu oamenii de la bord, până la terminarea lui? Nu mai au ce mânca, nu mai au apă de băut, iar combustibilul e pe sfârşite. Până acum, la rugămintea ITF România şi a echipajului, agentul a furnizat în două rânduri alimente şi apă la navă. Dar nici el nu poate suporta aceste costuri la nesfârşit. De aceea, se încearcă obţinerea unui sprijin din partea ITF Londra, dar acesta nu se poate întinde pe ani de zile. 

„Fiind vorba de sănătatea şi viaţa unor oameni (după cum a demonstrat-o decesul comandantului Tsaruk Yuriy - n.n.), am solicitat instanţei să judece cazul printr-o procedură de urgenţă. Sperăm să se ia în consideraţie urgenţa cu care se confruntă echipajul. Marinarii sunt plecaţi de acasă de şapte-opt luni. Familiile lor nu au cu ce să se întreţină, salariile celor aflaţi pe mare fiind singurul lor venit. Doi dintre marinari sunt în pericol să îşi piardă casele, pentru că s-au împrumutat de la bancă şi nu mai au cum să returneze creditul. Trebuie ştiut că marinarii nu pot părăsi nava, având obligaţia să menţină nava în siguranţă. Sperăm ca instanţa să soluţioneze cât mai repede acest caz. Noi o vom sprijini cu tot ce putem face. Pe banii noştri am tradus toate documentele în limba română, pentru a fi prezentate în instanţă. Vom suporta cheltuielile ocazionate de corespondenţa cu proprietarul navei. Împreună cu agentul vom asigura alimente şi apă. Sperăm ca instanţa să rezolve cazul cu celeritate, aşa cum a procedat şi în alte cazuri asemănătoare”, a spus Mihălcioiu. 

Cargoul de mărfuri generale „Geo Star” are lungimea de 114 metri, lăţimea de 13 metri, pescajul de 3,81 metri, capacitatea de 3.353 tdw şi 2.478 tone registru brut şi atinge o viteză medie de 5,4 noduri. A fost construit în 1980 şi este înmatriculat sub pavilion Togo, unul dintre pavilioanele cele mai permisive, aflate pe „lista neagră” a Paris Memorandum. 

ITF România şi Sindicatul Liber al Navigatorilor nu sunt la prima experienţă de acest gen. Într-un interval de 22 de ani, au obţinut, în Justiţie, vânzarea a şase nave străine, pentru recuperarea salariilor restante ale echipajelor. „Ionian Saylor” a fost vândută, în 1995, cu suma de 1.500.000 dolari. Au urmat: „Island of Inousse” (în 1997) - 900.000 dolari, „Bermuda” (în 2000) - 75.000 dolari, „Aurica” (în 2009) - 350.000 dolari. În martie 2012, a fost vândută nava „Grandiosa”, cu 3.050.000 dolari, iar în 2014, cargoul „Kusva 1”, pentru 300.000 de dolari. 

Cargoul „Nikolay Meshkov” a scăpat de o asemenea soartă, întrucât armatorul a achitat în ceasul al doisprezecelea, înainte de licitaţie, salariile datorate echipajului.

(preluare http://www.cugetliber.ro, Autor: Ion TIŢA-CĂLIN - citeste integral articolul)

 

Category: Abandon

Search site ...

Login Form